Met een sterk mobiliteitsbeleid redden we mensenlevens. Meer lichaamsbeweging, minder ongevallen, betere lucht: door in te zetten op mobiliteit werken we ook aan goed leven en wonen in Laarne en Kalken. Op vlak van mobiliteit en verkeersveiligheid is er héél veel werk. Dit zijn onze actiepunten voor de volgende zes jaar:

nee aan de E17 door de Meerskant

1. Laarne zit mee aan de tekentafel van bovenlokale dossiers

Mobiliteit gaat verder dan de gemeentegrenzen. De drukte van het verkeer in onze gemeente wordt bepaald door beslissingen die ver van het gemeentehuis van Laarne genomen worden. Op dit moment wordt er gewerkt aan twee bovenlokale mobiliteitsdossiers die een ontzettende impact kunnen hebben op onze gemeente: de bouw van de nieuwe brug over de Schelde in Wetteren en de toekomstplannen voor de E17 en de R4. Voor dat laatste dossier werd het afzwaaiende gemeentebestuur pas erg laat op de hoogte gebracht - en was het Stephanie Demeulemeester, gemeenteraadslid voor Groen in de oppositie, die de kat de bel aan bond. En dat terwijl één van de acht voorliggende scenario's desastreuze gevolgen kan hebben voor de Meerskant in Laarne. We betreuren dat de ontwerpers niet eerder het lokaal bestuur van Laarne betrokken bij dit project.

Met Groen is de keuze voor nog een autostrade in landbouwgebied én in een van de mooiste hoeken van onze landelijke gemeente ondenkbaar. We gaan ook als een leeuw waken over de impact van het vrachtvervoer dat in Wetteren over de Schelde moet. De stem van de zachte weggebruiker en de buurtbewoners zal héél luid klinken.

bussen in Kalken en Laarne

2. Meer openbaar vervoer in Laarne en Kalken

Sinds het nieuwe vervoersplan van De Lijn van kracht werd, is het aanbod aan openbaar vervoer in Kalken nog miniemer geworden. Van basisbereikbaarheid is er in Kalken nu helemaal geen sprake meer. We vragen ons af hoe de onderhandelingen over openbaar vervoer in onze vervoersregio verlopen zijn.

Uit het gevoerde mobiliteitsbeleid blijkt wel dat het vorige gemeentebestuur behoorlijk veel last had van het voorruitperspectief. Maar lang niet alle inwoners hebben altijd een auto ter beschikking. Groen Laarne-Kalken zal in de vervoersregioraad aandringen op een grondige evaluatie van het nieuwe vervoersplan (op Vlaams niveau) en pleiten voor een betere bediening van onze dorpen. Zodat mensen weer vlot met de bus naar Gent en Lokeren kunnen zonder giga-omwegen.

auto's op voetpad

3. Meer en betere fiets- en voetpaden en trage wegen

 De afgelopen legislatuur verschenen de eerste fietsstraten in het centrum van Kalken en Laarne. Maar daarmee leek de kous af, als het gaat over investeringen in infrastructuur voor fietsers en voetgangers. Fietspaden zijn op veel plaatsen in een lamentabele staat. Ter hoogte van het gemeentehuis, in de hoofdstraat van onze gemeente, dé Dorpsstraat hobbelen fietsers bijna uit het zadel. En dan hebben we het nog niet over hoe oncomfortabel de voetpaden het is voor mensen die slecht te been zijn. Of hoe vaak er auto's op geparkeerd staan of over rijden (ja, we hebben het over de Lepelstraat).

Ook op het vlak van trage wegen bleef het eerder stil de afgelopen zes jaar. Ja, er kwam een tragewegenkaart, er was een openbaar onderzoek over de namen van enkele paden en de Wegspotters bleven in de luwte problemen melden. Maar de gemeente trad niet op als actieve wegbeheerder die ervoor zorgt dat al die fantastische paden toegankelijk zijn voor iedereen. Groen Laarne-Kalken stelt daarom voor dat er in de komende legislatuur werk wordt gemaakt van een doordacht én door de inwoners gedragen beleidskader rond trage wegen. We streven er naar om jaarlijks meerdere trage wegen te herstellen of aan te leggen en meer aandacht te hebben voor de biodiversiteit langs deze paden.

cambio in kalken

4. Aanbod voor auto- en fietsdelen vergroten en promoten

In Laarne en Kalken kan je beroep doen op telkens twee deelwagens van Cambio. Dat is ongeveer 1 deelauto op 4000 inwoners. Daarmee doet onze gemeente het barslecht ten opzichte van onze buurgemeenten. In Wetteren, Destelbergen en Lochristi zijn er bovendien ook veel inwoners die aan particulier autodelen doen.

blij dat je fietst

5. Optreden tegen gevaarlijk verkeer aan scholen en zwarte punten

Het is verschrikkelijk dat we anno 2024 het nog steeds moeten hebben over verkeersveiligheid. Maar de feiten zijn hard. Laarne is ronduit een slechte leerling in de klas. In onze gemeente vallen er gemiddeld meer verkeersslachtoffers dan elders in Vlaanderen. De meeste slachtoffers zijn schoolgaande kinderen of senioren. Veruit de meeste aanrijders zijn automobilisten. Hoeveel mensen moeten nog omvergereden worden in pakweg de Eekhoekstraat? Hoeveel vriendelijke campagnes rond zone 30 en Strapdag gaat de gemeente nog voeren? Hoe lang gaan we nog tolereren dat onze woonstraten als sluipwegen gebruikt worden bij file op de E17? Of dat er gevlamd wordt in Husseveldstraat?

Het is de hoogste tijd voor een strikter optreden tegen zwaar en gevaarlijk verkeer in de buurt van scholen en ter hoogte van zwarte punten. We weten ze allemaal liggen. Met Groen wordt er wél werk gemaakt van verkeersveilige straten. Niets doen is schuldig verzuim.