Het klopt niet dat ons voedsel van de andere kant van de wereld moet komen. Dat zoveel lokale ondernemers de concurrentie moeten aangaan met online winkels. Het gemeentebestuur kan een veel actievere rol spelen om de inwoners van Laarne en Kalken lokaal te laten consumeren. Goed voor de middenstand, de landbouwers, de gezelligheid én voor de planeet.

kasteeldreef autovrij

1. Bruisende dorpskernen met levendige straten trekken klanten aan

We maken onze dorpskernen bruisend en aantrekkelijk om zo de lokale handelaars te ondersteunen. Klanten komen graag naar straten waar je boodschappen kan doen en genieten van een koffietje. Het centrum van Laarne en Kalken meer inrichten als ontmoetingsplekken waar regelmatig fijne activiteiten te doen zijn: dat zorgt voor leven op straat.

We investeren in een groene inrichting van straten en pleinen, met aandacht voor biodiversiteit en goed onderhoud. Snel en zwaar verkeer wordt geweerd, zodat jong en oud er makkelijk kunnen wandelen en fietsen. In de buurt parkeren kan zeker, maar niet overal.

We blijven activiteiten - de jaarlijkse kermissen en het light parcours - ondersteunen en we breiden ze uit om het hele jaar door leven in de brouwerij te brengen. Hebben jullie ook zo genoten van de Buitenspeeldag 2023, op de autovrije Kasteeldreef? Daarnaast organiseren we diverse culturele en feestelijke activiteiten waarbij de verenigingen, muziek -en dansgroepen en jeugdhuizen actief betrokken worden. Ook blijven we ons inzetten voor Laarne als Fairtrade-gemeente om een duurzame en eerlijke lokale economie te steunen.

made in laarne

2. Promotie van lokale handelaars en streekproducten

Laarne-Kalken is een levendige gemeente met bijna 1500 actieve ondernemingen: landbouwers, handelaars en KMO’s. Deze ondernemingen moeten meer in de schijnwerpers staan. We moedigen inwoners én bezoekers actief aan om hier te consumeren en gebruik te maken van lokale diensten. Dat doen we via gerichte campagnes én door als gemeente zelf meer aan te kopen bij de lokale handelaars.

De gemeente ontwikkelt een doordacht marketingplan om lokale ondernemers te promoten. We bouwen initiatieven zoals Made in Laarne, het magazine KLAARbiz, en het handelsmagazine verder uit. We moedigen samenwerking tussen landbouwers en handelaars aan, zodat streekproducten zichtbaarder worden in restaurants en winkels. Wie weet worden er wel nieuwe streekgerechten ontwikkeld?

We onderzoeken de mogelijkheid om op de vrijdagmarkt in Laarne of de avondmarkt in Kalken meer lokale producten aan te bieden en talent uit eigen streek een podium te geven.

toeristen kasteel

3. Toeristen verbinden met lokale handel

Bezoekers van het Kasteel en de Kalkense Meersen, GR-wandelaars en fietstoeristen: ze hebben allemaal wel wat budget te besteden voor onze handelaars en horeca. Om deze bezoekers naar het lokale aanbod te trekken, kan de gemeente meer evenementen en activiteiten organiseren in samenwerking met lokale ondernemers. Denk maar aan culinaire wandelingen en korteketen-fietstochten met stops bij lokale handelszaken.

We zorgen ervoor dat toeristen eenvoudig toegang hebben tot een brochure waarin onze lokale handelaars en horeca worden uitgelicht. We pleiten voor een onthaalpoort in de Kalkense Meersen, waar toeristen kennis kunnen maken met de schoonheid en het diverse aanbod van onze streek. Laarne kan ook toenadering zoeken tot grote evenementen die buiten onze gemeentegrenzen gaan, zoals het Stroom-festival aan de Schelde. Kortom: we zetten een nauwere samenwerking op tussen cultuur, toerisme en ondernemen.

ondersteuning starters

4. Ondersteuning voor startende ondernemers

De laatste jaren starten er steeds minder ondernemers een zaak op in Laarne (Bron: Statbel - ondernemingen). Om startende ondernemers beter te ondersteunen, bieden we daarom kick-off events en advies op maat aan. We bieden een startersgesprek aan waarin ondernemers uitgebreid geïnformeerd worden over diverse mogelijkheden, zoals de starterslening, het Erasmus-programma voor jonge ondernemers, relevante adviesinstanties en bestaande ondernemersverenigingen.

We onderzoeken de mogelijkheid om een starterspremie in te voeren. Verder willen we ruimte om te ondernemen creëren, voornamelijk door bestaande ondernemerspanden efficiënt in te vullen. Naar voorbeeld van Stad Gent, organiseren we ‘speeddates’ om lokale ondernemers, artiesten, vzw’s en organisaties aan betaalbare bedrijfsruimtes te helpen. Dit doen we in samenwerking met omliggende gemeenten. Door meer lokale ondernemers aan te trekken, versterken het levendige en dynamische karakter van onze gemeente.

duurzame transitie

5. Duurzame transitie voor ondernemers

We ondersteunen startende ondernemers en bestaande zaken om duurzamer te werk te gaan. We bieden vormingsdagen rond circulaire economie en procesoptimalisatie om reststromen te minimaliseren. We informeren bedrijven via de bestaande magazines met regelmaat over subsidiemogelijkheden om te verduurzamen en over tools, zoals de afval- en waterscans en de CO2-prestatieladder.

We ondersteunen initiatieven zoals een materialenbank en een circulair aankoopbeleid, waar mogelijk in samenwerking met andere gemeenten.

laarne fabriek

6. Bedrijventerreinen die klaar zijn voor de toekomst

Innovatieve projecten moeten een plaats krijgen op de bedrijventerreinen De Wallekens en de Microfibres-site. Deze sites moeten voorbeeldterreinen worden op het vlak van duurzaam ondernemen, waarbij hoger wordt gemikt dan de wettelijke minimumvereisten. Het gemeentebestuur van Laarne denkt proactief mee over relevante (Europese en Vlaamse) projectoproepen rond duurzaam ondernemen en benut veel meer de bestaande subsidiemogelijkheden via de verschillende Green Deals. Thema's als hernieuwbare energie en warmtenetten, circulair materiaalgebruik, elektrificatie van het wagenpark en slim waterbeheer staan centraal.

We zorgen voor veilige en toegankelijke wegen voor fietsers en voetgangers, zodat werknemers vaker zonder auto naar het werk gaan. We investeren in voldoende groenvoorzieningen om een aangename werkomgeving te creëren. We stimuleren samenwerking tussen bedrijven door regelmatige netwerkevenementen te organiseren, waar ze gezamenlijk kunnen werken aan voorstellen om de bedrijventerreinen toekomstbestendig te maken.